Dzisiaj po godzinie 13-tej zostałem poinformowany telefonicznie, że nie odbyła się jeszcze sesja XXIII Rady Powiatu w Hrubieszowie, którą przewodniczący rady zwołał na 10 sierpnia br. na godz. 16.00 (czyli na najbliższy poniedziałek), a już została zwołana XXIV sesja Rady Powiatu w Hrubieszowie.
Sesję XXIV przewodniczący rady zwołał na podstawie art. 15, ust. 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, a więc prawdopodobnie tak jak i w przypadku sesji XXIII na wniosek grupy radnych (nie informuje o tym wprost) z tym, że w zawiadomieniu o sesji nie podaje moim zdaniem dość istotnych informacji, wymaganych statutem powiatu, a mianowicie kiedy i gdzie ta sesja ma się odbyć. Cały tekst zawiadomienia czytaj na stronie Starostwa Powiatowego TUTAJ . Pobrałem jego wersję elektroniczną o godz. 13:51:52 dnia 08.08.2020 r.
Ja zawiadomienia o sesji XXIV w przeciwieństwie do radnych powiatu nie otrzymałem i nie mam o to pretensji. Przecież jeżeli radnym zostanę to nie wcześniej jak po złożeniu ślubowania, a to ma nastąpić dopiero na sesji XXIII w poniedziałek.
A co na ten temat mówi Statut Powiatu Hrubieszowskiego z 18 września 2019 r., stanowiący załącznik do Uchwały Nr XI/91/2019 Rady Powiatu z dnia 18 września 2019 r. ?
Otóż § 19 w ust. 1 i 2 stanowi m.in., że rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych zwoływanych przez przewodniczącego z częstotliwością potrzebną do wykonania jej zadań, nie rzadziej jednak jak raz na kwartał oraz m.in. na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, jej przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję nadzwyczajną na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku
Natomiast przepisy § 20 ust. 2 pkt. 1, 2 i 3 statutu stanowią, że przewodniczący rady o sesji zawiadamia wszystkich radnych, co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem obrad wskazując miejsce, datę i godzinę rozpoczęcia sesji oraz porządek obrad wraz z projektami uchwał. Materiały na sesję, a w szczególności projekty uchwał oraz zawiadomienia winne być radnym dostarczone na 7 dni przed rozpoczęciem sesji. W przypadku sesji budżetowej na 14 dni przed sesją.
Być może uchybienie to jest wynikiem błędu lub z jakieś innej niezawinionej przyczyny.
Fakt pozostaje jednak faktem. Sesja została zwołana wadliwie i rodzić to będzie określone konsekwencje prawne.
P.S. Zawiadomienie zostało już uzupełnione o datę, godzinę i miejsce sesji. Ma się odbyć 10 sierpnia br. o godz. 17.00 w sali konferencyjnej starostwa. Zastanawiam się tylko, a kiedy ja o tej sesji zostanę powiadomiony i kiedy będę miał czas na zapoznanie się z materiałami i projektami uchwał na sesję.